Dátum: 29. januára 2024 Autor: Kristína Charvátová Komentáre: 2
Cyklotrasu na nábreží bolo možné vybudovať bezpečne a bez obmedzenia dopravy

Určite ste už zachytili, že Bratislava má od jesene 2023 novú cyklotrasu, ktorá vedie v oboch smeroch od Mostu SNP po Šafárikovo námestie. Hlavným dôvodom vybudovania tejto cyklotrasy bola potreba vytvorenia priestoru pre cyklistov, nakoľko jazda na bicykli bola po promenáde v tomto úseku zakázaná. Je však pre občanov prínosom alebo skôr príťažou?

Cyklotrasa, ktorá je milovaná aj nenávidená

Novovybudovaná cyklotrasa už od svojho začiatku čelila veľkej kritike. Občanom sa nepozdávalo, že tento úsek príde o dva jazdné pruhy. Oprávnene sa obávali, že sa zvýši čas prejazdu týmto úsekom a zároveň existovali pochybnosti, či bude táto cyklotrasa dostatočne využívaná. Obavy sa však napokon ukázali ako zbytočné, keďže prieskum ukázal, že aj po zavedení cyklotrasy jazda týmto úsekom trvá približne rovnako dlho ako predtým. A to aj v poobednej špičke. Na zmenu si však vodiči stále zvykajú a aj teraz, viac ako 3 mesiace po „spustení do prevádzky“ sa ešte nájdu vodiči, ktorých prekvapí, keď sa pred nimi zrazu objaví pruh pre bicykle, vysoký obrubník či ostrovček, ktoré sú súčasťou tohto pruhu, sú pre autá nebezpečné a spôsobili už niekoľko škôd na autách. Cyklotrasu kritizoval aj Krajský dopravný inšpektorát, ktorý dokonca navrhol, aby sa organizácia dopravy v jednej časti vrátila do pôvodného stavu. Poukazovali na dennodenné zápchy či nedostatočnú šírku jazdných pruhov.

Zdieľaný pruh pre cyklistov a autobusy

V niektorých miestach je pruh pre bicykle zdieľaný aj s autobusmi. Je to z dôvodu, aby sa minimalizovalo meškanie MHD. Bolo to nevyhnutné riešenie, keďže ďalší pruh pre autobus by sa údajne v tomto úseku už nezmestil. Mesto má za to, že toto riešenie je aj bezpečnejšie ako situácia, kedy by cyklista využíval priebežný jazdný pruh naľavo od bus pruhu, kedy by sa dostal do situácie, že ho môžu predbiehať vozidlá z oboch strán. MHD z pravej strany a ostatné vozidlá z ľavej. Vyjadrenia cyklistov sú však rôzne. Je pre nich mätúce, že chvíľu je cyklopruh samostatný a chvíľu zmiešaný a môže sa za nimi objaviť autobus.

Cyklotrasa

Cyklotrasu čakajú ešte úpravy, aby viedla k čo najplynulejšej premávke. Vyriešiť by sa mala napríklad situácia na Šafárikovom námestí, kde je komplikované preraďovanie a autá častokrát zostávajú v križovatke na električkových koľajach. Zároveň sa tiež pripravuje umiestnenie semaforu na Štúrovu, čo by malo umožniť lepšie radenie áut, ktoré pôjdu od Dostojevského radu na nábrežie. Či to však naozaj pomôže a spokojné budú obe strany, ako vodiči áut tak i cyklisti, zatiaľ povedať nevieme. Ukáže snáď len čas.

Napíšte nám do komentára, či ste si už novú cyklotrasu vyskúšali a ako ste s ňou spokojní.



2 People reacted on this

  1. Autobus tam už zrazil cyklistu, tak asi je tá trasa nefunkčná, keď kúsok je široká cesta pre cyklistu a potom sa cesta zužuje a cyklistický pruh úplne mizne a mení sa na značku bicykla nastriekaného na vozovke, a po 20 metroch sa znova objavuje široký pás pre cyklistu, potom znova mizne a takto sa to opakuje v celej Bratislave. Je to pre cyklistov veľmi nebezpečné. Pár krát som tade išla, no z obavy z áut a autobusov stále uprednostním radšej bezpečnú promenádu. Nechcem aby ma na ceste niečo prešlo.

Pridaj komentár