Strana Sloboda a solidarita (SaS) vyzýva ministrov dopravy a cestovného ruchu, aby okamžite začali riešiť hlavnú stanicu v Bratislave. Minister dopravy Jozef Ráž podľa nich nekomunikuje s opozíciou, ale ani s ľuďmi či samosprávami. „Dôkazom je zrušené memorandum s hlavným mestom, ktoré sa týka spolupráce pri obnove hlavnej stanice v Bratislave. Jednostranné zrušenie Jozef Ráž nijako nevysvetlil,“ upozorňuje SaS.
Opozičná SaS tvrdí, že minister Ráž nereagoval ani na ich výzvu na riešenie katastrofálneho stavu železníc. Poslanec Branislav Gröhling (SaS) poznamenal, že prvým krokom k obnove bratislavskej hlavnej stanice bolo podpísanie memoranda medzi hlavným mestom a ministerstvom dopravy počas predošlej vlády. Dokument obe strany zaväzoval spolupracovať na oprave a rekonštrukcii.
„Nedávno ale minister dopravy toto memorandum absurdne a jednostranne zrušil bez toho, aby to mestu vysvetlil. Preto ho vyzývame, aby ho okamžite obnovil. Rovnako sa obraciame na ministra cestovného ruchu a športu Dušana Keketiho, aby do tohto procesu vstúpil aj on. Nemôžeme mať predsa ministerstvo za 236 miliónov eur ročne a hlavnú stanicu v dezolátnom stave,“ uviedol Gröhling.
Vlani prišlo podľa Štatistického úradu do Bratislavy cez milión návštevníkov, výrazná časť z nich vystúpila na hlavnej stanici. „Ak nám záleží na cestovnom ruchu, musia si ministri dopravy a cestovného ruchu sadnúť s vedením Bratislavy, priniesť plán a okamžite sa pustiť do obnovy hlavnej stanice, ktorá bude reprezentatívna a nebudeme sa za ňu hanbiť,“ doplnil Gröhling.
Význam železníc podľa podpredsedu SaS Mariána Viskupiča rastie a do Bratislavy neprúdia len Slováci. Veľa ľudí prichádza zo zahraničia a privíta ich katastrofálny stav hlavnej stanice. „Za tento tragický stav nesie najväčšiu zodpovednosť Smer, ktorý mal najviac ministrov dopravy za posledných 20 rokov. Ako príklad môžeme uviesť pôsobenie ministra Jána Počiatka, ktorý v roku 2012 zrušil pripravený projekt Filiálky a tým zastavil rozvoj železničnej dopravy v Bratislave na dlhé roky,“ povedal Viskupič.
Počiatkové kroky podľa neho teraz opakuje aj minister Ráž. Po tom, ako zrušil memorandum s hlavným mestom, začal podľa Viskupiča špekulovať o tom, že hlavná stanica by mala byť v Stupave v roku 2030. „Nemá to nič spoločné s realitou. Sám minister navyše povedal, že nemá predstavu o cene, no lacné to podľa jeho vlastných slov určite nebude,“ dodal Viskupič.
Za posledných osem rokov boli k hlavnej stanici vypracované dve štúdie. Prvá z rokov 2016 až 2019 priniesla návrhy, ako zmeniť koľajiská tak, aby spĺňali požiadavky na objem osobnej a nákladnej dopravy s výhľadom na 30 rokov. Počítala aj s predĺžením nástupíšť na 400 metrov a zachovaním staničných budov. Podľa SaS len jedna štúdia stála 1,2 milióna eur a nič z nej sa neuskutočnilo.
„Teraz sa ide robiť ďalšia, opäť za ňu zaplatíme viac ako milión eur a nič z nej nepoužijeme, ale niekto sa dobre nabalí. Odkazujem preto ministrovi dopravy, že sa mu budeme veľmi pozorne pozerať na prsty, kam a komu potečú peniaze na štúdiu, ktorá možno nebude nikdy použitá. Prestaňte s výhovorkami a s fiktívnymi štúdiami a začnite po ôsmich mesiacoch už konečne niečo robiť,“ uzavrel Viskupič.