Dátum: 10. októbra 2023 Autor: SITA Komentáre: 0
Autobusovú linku do maďarskej Rajky zatiaľ neobnovia

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) zatiaľ neobnoví autobusovú linku do maďarskej Rajky, dôvodom je absencia podpory z maďarskej strany.

Samosprávny kraj o tom informuje na sociálnej sieti. „Kompetenciu rozhodnúť o spolufinancovaní prevádzky tejto linky má na susednej strane maďarské ministerstvo dopravy,“ ozrejmil Martin Urmanič, poverený generálny riaditeľ Bratislavskej integrovanej dopravy (BID).

Podľa Urmaniča je BID personálne aj odborne pripravená túto linku vniesť do systému. „Návrh cestovného poriadku a opcia na vykonávanie tejto linky prímestským dopravcom existuje. Neexistuje však spolufinancujúci partner na realizáciu tohto zámeru na maďarskej strane,“ upozornil. Dopravca pripomína, že od decembra budú na trati z Rajky do Petržalky významne posilnené vlaky, čo zásadným spôsobom rieši situáciu obyvateľov maďarskej obce.

Do Rajky v minulosti premávala linka Dopravného podniku Bratislava (DPB), ktorá bola v prevádzke od roku 2010 do roku 2020. Od septembra 2020 pre pandémiu a uzatvorené hranice jej prevádzku pozastavili, nakoniec ju úplne zrušili. Podľa DPB bola dôvodom neobnovenia linky 801 dlhodobá stratovosť a finančný úbytok tržieb. „Linku sme prevádzkovali na komerčnom základe, teda nebola zahrnutá vo výkonoch vo verejnom záujme, ktoré si objednáva hlavné mesto. Komerčný úspech však táto linka nemala a tržby z cestovných lístkov nepokryli jej náklady,“ vysvetlil DPB.

BSK v septembri 2022 obnovil prevádzku linky do rakúskeho Hainburgu. Na financovaní sa po dohode spolupodieľajú traja partneri – BSK, Hlavné mesto SR Bratislava a spolková krajina Dolné Rakúsko. „Podobne by mohla byť prevádzkovaná linka aj do Rajky, avšak na maďarskej strane, na rozdiel od Rakúska, chýba financujúci partner,“ vysvetlil kraj. „Medzinárodné linky prevádzkované vo verejnom záujme sa zabezpečujú v prípade, ak sa na financovaní spolupodieľa aj zahraničná strana,“ poznamenal Urmanič.

Príkladom je podľa neho linka 901 do Hainburgu, pri ktorej sa Dolné Rakúsko spolupodieľa financovaním 33 percent celkových nákladov. „BSK intenzívne komunikoval s obcou Rajka, ako aj s predstaviteľmi župy Györ Moson-Sopron. Dokonca začiatkom tohto roka bolo stretnutie aj so zástupcami obyvateľov Rajky, kde im boli tieto informácie odovzdané a celá situácia vysvetlená,“ doplnil Urmanič s tým, že obnova autobusovej linky do Rajky zostáva na rozhodnutí maďarskej strany.

Pridaj komentár