Dátum: 14. novembra 2024 Autor: Kristína Charvátová Komentáre: 0
V Bratislave postupne miznú "zebry"
Zdroj: Marek Velček/FB Bratislava – hlavné mesto SR

V Bratislave sa v poslednom čase začali „strácať“ priechody pre chodcov. Ide o priechody na svetelne riadených križovatkách, teda kde prechádzanie riadi semafor. Cieľom je zvýšiť obozretnosť chodcov ale následne aj vodičov áut.

Zebry na svetelných križovatkách nahradí nové značenie

Ministerstvo dopravy a ministerstvo vnútra zaviedlo opatrenie, podľa ktorého sa po novom na svetelne riadených križovatkách musia vyznačovať miesta na prechádzanie pre chodcov „bez zebry“, vyznačené len dvoma prerušovanými čiarami. Inšpirácia prišla z krajín ako Nemecko, kde tento spôsob vyznačovania už roky zabezpečuje zníženie počtu vážnych nehôd.

Zmena prichádza z viacerých dôvodov:

  • Prvým dôvodom je fakt, že „zebra“ a semafor sa „bijú“ v prednosti. Na jednej strane má prednosť chodec na zebre, zároveň mu však červená na semafore signalizuje, že má stáť.
  • Ďalším dôvodom je zvýšenie obozretnosti chodcov, ktorí vstupujú na cestu v prípade nefunkčnosti semaforu. Po novom chodci na tomto mieste na prechádzanie nebudú mať prednosť. Semafory sú totiž osadené práve na miestach, ktoré sú pre chodcov nebezpečnejšie, a teda väčšia obozretnosť je nutná. Cieľom je tiež odradiť chodcov od vstupovania do priechodu na červenú. Zo skúseností z iných krajín tiež vyplýva, že čím je počet zebier v meste menší, tým obozretnejší sú vodiči tam, kde zebru vidia. Výsledkom by malo byť, že aj keď sa počet zebier zníži, tam, kde ostanú to pre chodcov bude bezpečnejšie.

Kde sú zebry už nahradené?

Nové pravidlá sa musia zaviesť pri všetkých nových projektoch, opravách alebo obnove vodorovného značenia. Dnes takéto miesta môžete vidieť na križovatkách Košická – Landererova – Prístavná, Pionierska – Račianska – Jarošova, Pri Habánskom mlyne – Mlynská dolina, ale napríklad aj na Harmincovej či Vazovovej ulici, a postupne ich bude stále viac.

Reakcie obyvateľov na sociálnych sieťach sú však väčšinou negatívne. Ľudia sa boja, že sa týmto opatrením zvýhodňujú autá pred chodcami. Spochybňujú, či budú všetci účastníci premávky vedieť správne zareagovať v prípade nefunkčnosti semaforu a podobre. Ako to bude fungovať skutočne v praxi, ukáže až čas.

Pridaj komentár