V bratislavskej mestskej časti Lamač na ulici Podháj sa začal budovať skutočný unikát. Križovatka tzv. holandského typu, ktorej cieľom má byť zvýšenie bezpečnosti na tomto mieste. Odozva obyvateľov je však rôzna. Jedni ju chvália, iní odsudzujú.
Čo je križovatka holandského typu?
Križovatka holandského typu je klasická križovatka, ktorá má vo svojich rohoch vybudované ostrovčeky. Ich úlohou je ochrániť predovšetkým cyklistov, ale rovnako aj chodcov. S nápadom priniesť do hlavného mesta tento typ križovatky prišlo občianske združenie Cyklokoalícia. Ešte v roku 2018 vypracovali projekt, ktorý darovali mestu s cieľom realizácie keďže v tom čase sa tam menil asfalt, čo bolo výbornou príležitosťou na zmenu. Vtedy sa však nerealizoval v plnom rozsahu, do reality sa pretavilo len málo z neho. Po šiestich rokoch sa však veci pohli a ulica Podháj v Lamači začala meniť svoju podobu.
Prečo táto križovatka vznikla?
Ako uvádza OZ Cyklokoalícia, križovatka tzv. holandského typu vznikla v prvom rade z dôvodu zvýšenia bezpečnosti. A to ako cyklistov, tak i chodcov. Spomínaná križovatka sa nachádza na ceste, ktorá bola navrhnutá ešte v 70. rokoch minulého storočia. Cesta bola naprojektovaná pre veľkú výstavbu na plánovanom sídlisku Zelená hora, ktorá sa napokon neuskutočnila. Počas minulého roka sa uskutočnili merania, ktorých výsledky ukázali, že viac ako polovica vozidiel v tomto úseku prekračuje maximálnu povolenú rýchlosť. Rovnako prebehla medzi občanmi anketa, v ktorej 13 % chodcov označilo túto križovatku za nebezpečnú. Križovatka sa nachádza v blízkosti školy. 29 % rodičov, ktorí sem vozia každé ráno deti sa rovnako vyjadrili, že majú pocit, že tento úsek kvôli vysokej rýchlosti a častému prechádzaniu cez križovatku mimo priechod pre chodcov nie je bezpečný.
Cieľom tohto projektu tak malo byť zúženie dopravného priestoru, čo bude mať na následok spomalenie vozidiel. Osadenie ostrovčekov má zase chrániť cyklistov, pre ktorých bude ľavé odbočenie výrazne jednoduchšie a pravé odbočenie bude bez kolízie s motorovou dopravou. Ostrovčeky však zároveň majú chrániť aj chodcov, ktorým musia dať prednosť tak vodiči áut ako aj cyklisti.
Realizácia tohto projektu bola rozdelená do troch etáp:
1. Úprava križovatky Podháj – Studenohorská – Podlesná a úprava priechodu pre chodcov pri zastávke Podháj.
2. Zosúladenie vodorovného a zvislého dopravného značenia a zmena dodnes tolerovaného parkovania zo šikmého na pozdĺžne.
3. Vyznačenie, nasvietenie a debarierizácia 3 priechodov pre chodcov v hornej časti ulice.
Aké sú odozvy na križovatku?
Prvé dni po úprave križovatky sa v nej vodiči snažili zorientovať. Dalo by sa povedať, že rozdelila ľudí na dve skupiny. Jedni toto riešenie chvália, iní ho odsudzujú. Spýtali sme sa cyklistu, ktorého sme stretli na mieste, ako je s týmto novým značením spokojný a ten sa vyjadril, že sa teraz cíti oveľa bezpečnejšie. Vníma, že vodiči môžu byť z toho zmätení ale má za to, že to chce iba čas, aby si zvykli.
Opačný názor však už majú obyvatelia Lamača, ktorí touto križovatkou častou prechádzajú. Tvrdia, že tento zásah bol zbytočný, a že zničil niečo, čo tu roky fungovalo. Cyklistov tu vraj nechodí veľa a opatrenia sú podľa nich prehnané. Na sociálnych sieťach navrhovali namiesto takejto križovatky ako riešenie semafory či vybudovanie kruhového objazdu. Kritizovali tiež počet ostrovčekov, ktorých je umiestnených v tejto križovatke až jedenásť.
Dopravný analytik Jozef Drahovský sa zase vyjadril, že Cyklokoalícia neprediskutovala nápad s odbornou verejnosťou, ani nespravila tomuto riešeniu osvetu. „Keď máte križovatku dvoch ciest, tak platí, že na hlavnej máte prednosť. Keď križovatku vybavíte ostrovčekmi, tak vytvoríte sústavu križovatiek a prednosť v každej z nich sa riadi individuálne,“ vysvetľuje. „Veľmi záleží na detailoch. Ak detaily nie sú dobre spravené, tak je to nezodpovedné, ak áno, považujem to za novú vec, ktorú treba otestovať. Nemalo by chýbať dopravné značenie – Pozor! Zmena organizácie dopravy,“ dodáva.
Ako sa teda s touto novou križovatkou zžijú vodiči, chodci aj cyklisti ukáže asi iba čas. Mestská časť Lamač pripúšťa, že túto križovatku možno časom vylepší. Ostrovčeky, ktoré sú toľko kritizované sú vraj vytvorené tak, aby sa v budúcnosti dali ľahko upravovať. Plánujú sa spraviť aj opätovné merania dodržiavania maximálnej povolenej rýchlosti
Už ste túto križovatku videli? Napíšte nám, ako ste s ňou spokojní vy.