Site icon Časopis Metropola

Macbeth: Shakespeare nás vždy predbehne

Macbeth: Shakespeare nás vždy predbehne

Aktuálna inscenácia mocenských hier Macbeth z dielne činohry SND nasadila latku vysoko, presne tak ako sa na najznámejšieho anglického dramatika patrí.

zdroj: Slovenské národné divadlo

Macbeth

Hra vznikla na základe udalostí z 24. februára na Ukrajine.  Dramaturgička Miriam Kičinová približuje výber hry tým, že vo svete sa začali diať udalosti, ktoré korelovali s tým, čo znamená ak si niekto tyransky uzurpuje moc a ešte sa aj pozeráme na to čo s ním a s jeho okolím tá moc začína robiť. A najmä to, aká deštrukcia s ním prichádza. Shakespeare bol doslova posadnutý čarodejnicami, vychádzalo to z jeho detstva a inšpiruje sa nimi aj v hre, kde zobrazuje všetky rodové stereotypy typické pre vtedajšiu dobu. „William Shakespeare je to najzásadnejšie a najväčšie, čo divadlo má. Dá sa povedať, že všetka tá ostatná dramatika, ktorú človek inscenuje, vypĺňa prázdne miesta – diery – ktoré vznikajú, keď sa práve nezaoberáte Shakespearom.

Jeho jazyk, jeho obraznosť, komplexná kozmológia, obrovské vášnivé figúry lámané neriešiteľnou etickou dilemou, pár amorálnych vrahov a dejiny sveta – od antiky až k baroku: čiže všetko to najdôležitejšie, čo tvorí európsky kontext,“ opisuje autora hry režisér Martin Čičvák. Na Shakespearovi ho priťahuje aj jeho príznačná a konzekventná antiiluzívnosť, čiže nerealistický, metaforický spôsob rozprávania príbehu, ktorý je vždy postavený na paradoxe – žiaden dramatik nedokázal vŕšiť na seba toľko kontrastov, zvratov v takom intenzívnom temporytme ako Shakespeare – každá jeho hra je dokonale orchestrovaná (významovo aj obrazovo) a vždy je to les symbolov. Hodokvas jazyka. „Domnievam sa, že úlohou divadla by totiž nemalo byť svet ukazovať, ale evokovať. Musí pracovať s metaforou,“ tvrdí režisér.

Dokonalo predvedené krvilačné hyeny v hre zobrazujú armádu, ktorá sa neštíti ničoho. Krutosť, večná tma a svet otočený naruby prihráva hlavným postavám k ich konaniu. Hrou divákov sprevádza celú dobu bubeník Marek Žilinec, nakoľko je v nej prítomných toľko zvukov prírody, že z počiatočnej idey využiť ho na chvíľkové hranie vzišla celá doba predstavenia. Hlavnú rolu Macbetha hrá Alexander Bárta: „Bol stále pri mne prítomný, usadil sa mi v hlave, odrezal som sa od rodiny a venoval sa len jemu. Plochu s tak silným vnútorným prežitkom a vývojom postavy od začiatku až do konca nie je jednoduché zvládnuť, takže som sa na neho potreboval plne sústrediť. Mám svoju postavu rád, aj keď je vrahom.“ Hra bola preložená pod perom Zory Jesenskej, postavy Lady Macbeth sa výborne zhostila Petra Vajdová. V role troch čarodejníc a vrátnika môžeme vidieť Roberta Roth, ktorý svojím presvedčivým jazykom opäť ukázal, ako mu divadelné dosky svedčia. Macbeth vás donúti zamyslieť sa nad našim konaním, každodenným zmýšľaním a toho, kam dokáže spoločnosť dospieť, ak sa zvlčíme od moci. Keď nepoznáš vlastného brata nie je ti pomoci.

Autor: HANA ŠEBANOVÁ

Foto: SND/Braňo Konečný

Exit mobile version