Do Bratislavy dorazila prvá z objednávky desiatich obojsmerných električiek. Ako informoval primátor hlavného mesta Matúš Vallo, nasledovať bude proces jej homologizácie, po ktorom bude nová električka nasadená do premávky. „Obojsmerné električky momentálne premávajú na linke 3 do Petržalky, týmito novými električkami chceme posilniť najmä linku 4,“ uviedol predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Rybanský. Nákup električiek je financovaný vďaka Ministerstvu dopravy SR a eurofondom prostredníctvom Operačného programu integrovaná infraštruktúra.
Ako doplnil primátor, nové obojsmerné električky sú novším modelom svojich predchodkýň a majú dnes už štandardnú výbavu, vrátane klimatizácie a kamerového systému. „Táto nová električka je ekologická, má 32 metrov a odvezie až 240 cestujúcich,“ poznamenal Vallo. Hodnota jednej obojsmernej električky je 2,6 milióna eur, v porovnaní s jednosmernou, ktorej hodnota je približne 2,3 milióna eur. „Výhodou obojsmerných električiek je, že sa dajú využiť pri rekonštrukciách tratí, keďže na rozdiel od jednosmerných električiek môžu byť ovládané z oboch smerov,“ doplnil Rybanský.
Nové električky budú postupne zaraďovať do prevádzky počas najbližších mesiacov. Po nákupe 20 jednosmerných električiek a 10 obojsmerných električiek DPB plánuje v blízkej dobe ďalší nákup 10 jednosmerných električiek.
„Dnes odovzdávame prvé z desiatich obojsmerných električiek, ktoré sú nízkopodlažné, pohodlné a klimatizované. Vďaka zdrojom z Európskej únie sa nám podarilo v priebehu posledných rokov vyčleniť takmer pol miliardy eur do ekologickej verejnej dopravy v hlavnom meste,“ dodala štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková s tým, že okrem električiek investujú tiež do trolejbusov, električkových a trolejbusových tratí a údržbových základní.
Obojsmerné električky Škoda 30T3 koncepčne vychádzajú z vozidiel dodávaných v rokoch 2014 – 2015, odlišujú sa však tuhšou karosériou, inovovaným brzdným systémom či výkonnejšou klimatizáciou. „Hlavným odlišovacím prvkom v exteriéri sú červeno-čierne čelá vpredu aj vzadu a plnofarebné informačné displeje, ktoré umožňujú farebné odlíšenie liniek aj zobrazenie času zostávajúceho do odchodu z východiskovej zastávky,“ vysvetlil hovorca DPB Jozef Vozár.
Po zaradení 10 nových obojsmerných električiek do premávky budú môcť zvýšiť počet nízkopodlažných spojov v rámci celej električkovej trakcie. Už dnes sú pritom električkové linky 3 a 9 plne nízkopodlažné. „Po zaradení všetkých nových električiek do premávky budeme môcť víkendovú výpravu všetkých liniek realizovať výhradne nízkopodlažnými a klimatizovanými električkami,“ doplnil Vozár.