Hlavná stanica v Bratislave je nepochybne dôležitým dopravným uzlom s bohatou históriou. Dnes však stojí akoby na rázcestí a čaká na svoj ortieľ. Zachová si svoj status hlavnej stanice alebo bude iba jednou z mnohých železničných staníc v Bratislave?
Hlavná stanica ako dôležitý dopravný uzol
Bratislavská hlavná stanica je najdôležitejšou železničnou stanicou v Bratislave a zároveň je jednou z najfrekventovanejších železničných staníc na Slovensku. Denne ňou prejde asi 60 000 ľudí a asi 200 vlakov. Vedeli ste však, že v minulosti stála na úplne inom mieste? Budova hlavnej stanice sa nachádzala na Šancovej ulici a dnes slúži Ministerstvu vnútra. Bola postavená v roku 1848 ako koncová pre trať Bratislava – Gänserndorf – Viedeň a Bratislava – Břeclav. Druhá budova železničnej stanice vznikla v roku 1871 a používa sa doteraz.
Bratislavská hlavná stanica bola už od svojho vzniku vďaka svojej polohe kľúčovým uzlom na na trase medzi dvoma najdôležitejšími mestami monarchie – Viedňou a Budapešťou. Železnica v tom čase umožňovala rýchly a efektívny presun tovarov, mobilitu pracovnej sily ale aj rozvoj obchodu a exportu lokálnych produktov do iných častí monarchie a ďalej do Európy.
Hlavná stanica od čias vojny až po súčasnosť
Hlavná stanica zohrávala dôležitú úlohu aj v čase obidvoch svetových vojen. Zabezpečovala logistiku a presun vojenských jednotiek ale aj civilného obyvateľstva. V tom čase sa železničná doprava stala životne dôležitou pre vojnové úsilie a následne pre obnovu krajiny po vojne. Hlavná stanica počas vojen slúžila tiež ako miesto mobilizácie a evakuácie. Počas normalizácie bola zase svedkom odchodov mnohých ľudí do zahraničia, ktorí hľadali svoje šťastie za železnou oponou. Bola tiež symbolom nádeje pre vracajúcich sa emigrantov po roku 1989.
Aký osud čaká Hlavnú stanicu dnes?
V súčasnosti je Hlavná stanica v Bratislave dlhodobo kritizovaná pre svoj nevyhovujúci stav a zastarané vybavenie. Diskusie o jej rekonštukcii, prípadne výstavbe novej stanice prebiehajú už od 90. rokov 20. storočia. V roku 2010 prebehla čiastočná rekonštrukcia, ktorá zlepšila niektoré aspekty infraštruktúry, avšak úplná modernizácia stanice stále čaká na realizáciu. Aktuálne sa zvažujú tri možnosti: prestavba súčasnej stanice Nové Mesto, vybudovanie podzemnej železničnej stanice alebo výstavba stanice mimo mesta, v Stupave. Ako to naozaj dopadne, ukáže až čas. Avšak aj napriek výzvam, ktoré pred ňou stoja, zostáva zatiaľ stále hlavným železničným uzlom Slovenska a kľúčovou bránou do hlavného mesta.